Affectieve binding als nieuwe functie binnen organisaties.

Affectieve binding gaat verder dan employee engagement, maar heeft niet de negatieve kanten van een sterke organisatiecultuur.

Affectieve binding is waar mijn Masterthesis over ging en wat mij in nog altijd passioneert. Het voelt voor veel eigenaren en directeuren als een ver van hun bed show en toen ik wat minder duidelijk kon overbrengen waar het precies over gaat, werd het ook wel eens als wollig beschouwt. Het is een zachte kant van managen. Het is echter dichterbij dan iedereen denkt. Medewerkers willen namelijk graag met plezier naar hun werk gaan, kunnen het graag goed met hun collega’s vinden, en vinden het werk des te belangrijker en zijn meer en meer enthousiast wanneer zij zich gezamenlijk inzetten voor de organisatie en zien dat zij inbreng hebben in het succes van de organisatie. Er is wel vaak een andere manier van organiseren en aansturen nodig binnen organisaties.

Uit mijn werkervaring is gebleken dat eigenlijk het meest heikele punt een belangrijke speler binnen de organisatie is die zich moeilijk kan lostrekken van alles wat er gaande is en moet gebeuren. De inbreng gezamenlijk opbouwen, elkaar aan de hand van positieve feedback motiveren, de koppen bij elkaar steken om verder te denken en als team op elkaar kunnen bouwen is het doel.

Waarom is bijvoorbeeld het beste tweesterrenhotel van Amsterdam La Bohéme? Affectieve binding is het antwoord. In andere hotels werken ook studenten, maar daar is niet de drive, samenwerking, communicatie, inzet, werkplezier, en teamgevoel zo hoog als dat bij dit hotel en dat geeft succes!

Meer weten over wat ik voor jouw organisatie kan betekenen?

Neem gerust contact met mij op.